JAGA HATI HIAS PERIBADI

Sekadar perkongsian coretan pengalaman diri dan mudahan bermanfaat untuk semua pengunjung blog saya













Sabtu, 19 Mac 2011

Tersentuh lagi...

Hatiku tersentuh lagi semalam. Bahagia dapat membawa mak dan su timah bertemankan najmi ke rumah sahabat mak dan su timah merangkap saudara kami jugak. Kali ni kali kedua mak menziarah dia. Sampai sahaja kami, dia tengah diuruskan oleh cucunya untuk solat asar. Jam dalam kul 4.30pm.Dah terharu tengok betapa terdidiknya cucunya itu. Neneknya dah ready untuk jumpa Allah SWT .
Mengurus pesakit stroke yang tidak dapat menguruskan diri sendiri dan juga tidak mampu bercakap. Pengajaran bermakna untuk diri. Menahan sabar adalah perkara utama yang perlu ada. Melihat perwatakan mereka, hati kecilku berkata mereka remaja "berlian" yang jarang ada sekarang. Dalam hati berdoa moga anak2ku juga menjadi seperti mereka.
Mak su tadi (pesakit) terus meraung dalam bahasa yang sukar kami fahami, bila melihat mak dan su timah. Sambil menunjuk ke arah najmi yang sedang tidur. Kucuba fahami maksudnya. Rupa2nya dia merai kedatangan kami tetapi dia tidak mampu berbuat apa2. Kerana mengikut mak, dia seorang yang merai tetamu. tak sempat kita duduk dia dah siap air teh dengan biskut. Oh! Bernilai sungguh pengajaran ini untuk aku...
Kucuba-cuba sendiri mentafsir selebihnya reaksi mak su yang tidak diam2, sekejap menunjuk2 najmi, sekejap meraung (dalam berkata2). Tapi aku tegar menangis di situ. Sekarang ini, air mata ini keluar. Memikirkan mampukah nanti aku juga melakukan benda yang sama dilakukan oleh cucu2 mak su....

2 ulasan:

  1. hmm..kita tak tahu nasib kita..hanya perlu mendidik anak sedari kecil supaya menjadi insan berguna apabila dewasa nanti.

    BalasPadam